محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، تأیید کرد که پایان جنگ در لبنان برای تهران از پایان جنگ با ایران اهمیت کمتری ندارد و تأکید کرد که کاهش تنش در هر دو مورد برای رهبری ایران اولویت دارد.
خبرگزاری ایسنا به نقل از قالیباف در جریان شرکت در بیستمین اجلاس کنفرانس اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که در باکو، آذربایجان برگزار شد، گفت: «آتشبس و پایان جنگ در لبنان به اندازه آتشبس و پایان جنگ در ایران برای ما مهم است.»
بیش از ۴۰۰ نماینده از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در این کنفرانس که اوایل این هفته آغاز شد و به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت، شرکت میکنند.
همچنین بخوانید: هشدار قالیباف درباره حمله زمینی آمریکا و تشدید تنشها

آتشبس در لبنان و ایران
اظهارات قالیباف در حالی مطرح میشود که تهران و واشنگتن مذاکرات خود را در چارچوب تفاهمنامه اسلامآباد ادامه میدهند که شامل مفادی مربوط به توقف عملیات نظامی در چندین منطقه درگیری منطقهای، از جمله لبنان است.
این تفاهمنامه به صورت الکترونیکی توسط مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا امضا و در ۱۸ ژوئن لازمالاجرا شد. ماده اول آن تصریح میکند که ایران، ایالات متحده و متحدانشان متعهد به توقف فوری و دائمی عملیات نظامی در تمام جبههها، از جمله عرصه لبنان، میشوند.
موضوعات مرتبط: گزارشها از مذاکرات احتمالی قالیباف و واشنگتن
در لبنان، آمار رسمی نشان میدهد که حملات اسرائیل از دوم مارس منجر به کشته شدن بیش از ۴۱۰۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۲۰۰۰ نفر دیگر شده است.
اسرائیل همچنین همچنان کنترل مناطقی در جنوب لبنان را که برخی از آنها را دهههاست در اختیار دارد، حفظ کرده است، در حالی که مناطق دیگر در جریان جنگ ۲۰۱۳-۲۰۱۴ در منطقه تصرف شدند.